Fussball90 LogoFussball90 Logo
Hertha Berlin

ژن خوب اتیوپیایی در پسر آرام، جسور و صبور

سید محسن علوی زاده

با وجود بزرگانی مثل ایبیسویچ و کالو در کاروان پال داردای، این زلکه است که بیشترین تعداد گل را در بین هم تیمی هایش داشته است.

اختصاصی فوسبال - در دی ماه 1373 ، پسری از پدری اتیوپیایی و مادری چکی در شهر شورندورف آلمان به دنیا آمد. پس از بازی در چند تیم محلی، راهی اشتوتگارت کیکرز و اشتوتگارت و سپس نورمانیا شد و سپس این تیم را به مقصد هوفنهایم ترک کرد. در تیم های پایه هوفنهایم آماری درخشان از خود به جا گذاشت و پس از ثبت 13 گل در 24 بازی به وردربرمن پیوست. پسر 17 ساله در همراهی سبزپوشان در فصل نخست در 26 بازی، 21 گل و 3 پاس گل را به نام خود ثبت و به شناخته تر شدن در فوتبال آلمان و شاید اروپا کمک بسزایی کرد. زیر نظر ویکتور اسکریپنیک توانست جایی در تیم اصلی وردربرمن و رابین دوت پیدا کند و روز 12 آبان 1392 ، نخستین بار در بوندسلیگا برای 22 دقیقه، به میدان رفت و در پیروزی 3-2 تیمش برابر هانوفر سهیم بود. 128 دقیقه بازی در بوندسلیگا 1 برای زلکه کافی بود تا از فصل آینده به تیم اصلی وردربرمن بیاید و 10 بار دروازه رقبا را باز کند و با پیشنهاد وسوسه کننده ردبولی ها از بوندسلیگا 2 مواجه شد. این پیشنهاد آنقدر وسوسه کننده بود که زلکه تصمیم گرفت تا در ازای 8 میلیون یورو برمن را به مقصد لایپزیگ ترک کند و در بوندسلیگا 2 بازی کند. مهاجم تیم های پایه آلمان در این باره گفت:

لایپزیگ تیمی است که می خواهد به دسته برتر آلمان صعود کند و اهداف بزرگی دارد و در بوندسلیگا 1 می خواهد در نیمه بالایی جدول جایگاهی داشته باشد. میخواهم بخشی از این پروژه باشم. 

@37606@

کلاوس فیشر مهاجم اسبق تیم ملی آلمان زلکه را "میروسلاو کلوزه جدید" لقب داد. هرچند زلکه الگوی فوتبالی خود را ماریو گومز می داند.

زلکه در بوندسلیگا دو بخشی از پروژه لایپزیگ برای راه یابی به دسته برتر شد و موفق شد باز هم 10 گل به ثمر برساند. در بوندسلیگا 1 وی در طول فصل تنها 436 دقیقه {21 بازی} برای گاو های نر به میدان رفت و این، مقدار مناسبی برای پسر آینده دار فوتبال نبود. انتقالی 8 میلیونی دیگر، آینده او را در پایتخت و شاگردان پال داردای رقم زد. 

@37605@

در نخستین فصل حضورش در هرتابرلین، نیمکت نشین وداد ایبیسویچ و سالومون کالو و سایر ابزار های هجومی پایتخت نشینان بود ولی با توجه به سیستم چرخشی سرمربی مجار هرتا، زلکه از اینکه فرصت بازی پیدا می کند، خیالش راحت بود. پسر 22 ساله در همین سیستم چرخشی و در حالی که کمتر از سایر مهاجمان هرتا فرصت بازی پیدا می کرد و می کند {14 بازی، 975 دقیقه} بیشتر از ایبیشویچ، کالو، لکی و تمامی بازیکنان هرتا دروازه حریفان را باز کرده. 8 گل ، 3 پاس گل.

طبق قرارداد امضا شده در انتقال زلکه از لایپزیگ به هرتابرلین، مبلغ 8 میلیون یورو می تواند با توجه به نمایش های زلکه بیشتر هم بشود. با روندی که زلکه در پیش گرفته، می توان به افزایش این مبلغ هم امیدوار بود. مهاجم شماره 27 هرتابرلین در تمامی رده های پایه آلمان سابقه حضوری موفق دارد و در تیم المپیک آلمان در بین شاگردان هورست روبش توانست 2 بار گلزنی کند. 

در هفته هفدهم بوندسلیگا در حالی که هرتابرلین در خانه لایپزیگ به میدان می رفت، زلکه در مورد دیدار با تیم سابق خود گفت:

در صورتی که به لایپزیگ گل بزنم، قطعا خوشحالی می کنم! تنها وردربرمن به من امتیاز ویژه ای در دوران فوتبالم داد و نباید پس از گلزنی در مقابلشان، خوشحالی کنم. 

و همینطور هم شد و بهترین بازیکن جام ملت های اروپا در رده سنی زیر 19 ساله ها، در برابر لایپزیگ 2 بار گلزنی کرد و 2 بار هم خوشحالی! 

@37604@

چیزی که زلکه را این روز ها جذاب تر نشان می دهد، ساکت و آرام کار خود را انجام دادن است. او برای جلب توجه رسانه ها و مدام مصاحبه نمی کند، خوشحالی های پس از گل او، عادی است و برای رسیدن به جام جهانی روسیه، خود را در برابر یا هم ردیف بایرن قرار نمی دهد. جسورانه در لیگ اروپا برای تیمش انجام وظیفه و گلزنی می کند و هر زمانی که داردای از او بخواهد، بدون حاشیه و اعتراض از توان خود برای بهبود وضعیت هرتا مایه می گذارد.

اینکه این مهاجم 192 سانتی متری ادامه فصل را چگونه می پیماید و می توان او را رقیب سایر مهاجمین نوک آلمانی دانست، قابل پیش بینی نیست ولی چیزی که مشخص است، این است که وی در حال حاضر از سایر گزینه های یوآخیم لو برای خط حمله، عقب تر است.

@37603@



کامنت‌ها