Fussball90 LogoFussball90 Logo
Note

چرا آرتورو ویدال کامل ترین هافبک حال حاضر فوتبال دنیا است؟

آرش بوالحسنی

آرتورو ویدال هافبک جنگنده و شیلیایی بایرن مونیخ، شاید بهترین کامل ترین هافبک حال حاضر فوتبال دنیا باشد.

به دور از سریال های تحسین برانگیز تتو ها و مدل مو های عجیب و غریبش، حتی یک لحظه به اشتباه این فکر را نکنید که آرتورو ویدال تنها یک هافبک جنگنده است. اگر چه این ویژگی، شناخته شده ترین و مشخص ترین ویژگی هافبک شیلیایی است، او حملات تیم حریف را خنثی می کند و مالکیت را باز می گرداند. در فصل پیش ویدال بیشتر از هر بازیکنی در بایرن مونیخ مرتکب خطا شد(46) و کارت زرد گرفت(8). با این حال هافبک شیلیایی در حمله هم کمک رسان تیمش است و می تواند در محوطه جریمه حریف هم خطر آفرین باشد. فصل گذشته او 107 تماس با توپ در هر بازی داشت و تنها 12 درصد از پاس هایش اشتباه بود و در حالی که روبرت لواندوفسکی(43) و آرین روبن(16) بهترین گلزنان بایرن در فصل پیش بودند، چه کسی سوم شد؟ درست است؛ آرتورو ویدال. ویدال 9 بار توانست توپ را به تور بزند و تنها بازیکن بایرن بود که در هر چهار رقابت موفق به گلزنی شد(بوندس لیگا، لیگ قهرمانان اروپا، جام حذفی و سوپرکاپ).

@33187@

هنوز قانع نشدید؟ پس باید بدانید که 9 گل از 16 گل ویدال در فصل گذشته بایرن را 1-0 پیش انداخته اند و نقش مهمی در موفقیت باواریایی ها داشتند. همانطور که خود ویدال در 2014 گفت:

بسیاری سعی در تقلید شیوه بازی من دارند، اما من بهترین هافبک دفاعی دنیا هستم. هیچ کسی مثل من دفاع نمی کند و گل نمی زند.

حتی سرمربی سابق بایرن مونیخ، پپ گواردیولا هم لب به تمجید از شماره 23 بایرن گشوده و گفته:

او بسیار بازیکن مهمی است. او شخصیت و تجربه عالی دارد.

سرمربی کنونی یعنی کارلو آنچلوتی هم به نظر موافق با این صحبت هاست. علی رغم دست پر او در میانه زمین و بازیکنان با استعدادی همچون تیاگو، رناتو و تازه رسیده هایی مانند سباستین رودی و کورنتین تولیسو، ویدال در هر دو بازی رسمی این فصل یعنی سوپرکاپ(که با پیروزی مقابل دورتموند و گل زنی وی در ضربات پنالتی همراه بود) و پیروزی 3-1 مقابل بایر لورکوزن از ابتدا به میدان رفته است. در واقع، بازی مقابل لورکوزن نمایشی عالی از توانایی های ویدال بود. او بیشتر از هر کسی در بازی(16) توپ گیری داشت و توانست پاس گلی برای تولیسو محیا کند.

@33188@

ورای همه این ها، ویدال ذهنیتی پیروز هم دارد و همیشه دنبال موفقیت های بیشتر است. او در 6 فصل گذشته موفق شده لیگ داخلی را کسب کند(4 قهرمانی در سری آ با یوونتوس، 2 قهرمانی در بوندس لیگا با بایرن مونیخ). بازیکن شیلیایی در رقابت های بین المللی هم خوش درخشیده. او اولین بازی خود برای شیلی را در سال 2007 به انجام رساند. از آن زمان او قلب و مغز میانه تیم ملی خود شده و در سال 2015 با قهرمانی شیلی در کوپا آمریکا، تبدیل به قهرمان ملی شد. لازم به ذکر است، او در آن رقابت ها سه گل به ثمر رساند و پنالتی خود در فینال مقابل آرژانتین هم گل کرد. 

لاروخا سال بعد هم توانست از جام خود در رقابت هایی که به مناسبت صد سالگی کوپا آمریکا بود، دفاع کند. این بار هم با شکست آرژانتین در فینال(البته پنالتی آرتورو این بار به گل تبدیل نشد). در تابستان گذشته او بازیکنی تاثیر گذار در جام کنفدراسیون ها بود و تا فینال با تیمش پیش رفت که البته در نهایت مغلوب آلمان شد.

@33189@

همه این ها باعث می شود تا از دیدن ویدال در لیست برترین های سال فیفا، شگفت زده نشویم. او کامل ترین هافبک کنونی فوتبال است. می تواند بدوئد، گل بزند، پاس بدهد و تکل بزند. چند هافبک دیگر توانایی انجام همه این کار ها با هم را دارند؟ اگر به دنبال اسم هستید، نباشید. ویدال در لیگ خود تنها است.

 

منبع: وبسایت رسمی بوندس لیگا



کامنت‌ها