Fussball90 LogoFussball90 Logo
Borussia Dortmund

بیم و امید ها در مورد ماریو گوتسه

محسن مصدق
محسن مصدق

به نظر می رسد ماریو گوتسه باید برای رسیدن به سطح مورد انتظار تلاش بیشتری داشته باشد ولی در او استعدادی وجود دارد که امیدهایی زیادی برای نمایش با کیفیت انتظار می رود

صحبت بر سر ماریو گوتسه است، زننده گل قهرمانی آلمان در جام جهانی 2014، ستاره ای که این روزها اگر سابقه او در ذهن نبود تصور اینکه در زمانی به عنوان استعداد برتر یاد می شد عجیب جلوه می کرد. گوتسه پس از سپری کردن دورانی ناموفق در بایرن به بروسیا دورتموند پا گذاشت، بازگشتی که نوید درخشش دوباره و حضور در سطح اول را می داد ، که البته تا به اینجای کار بیم و امید های متفاوتی از او دیده می شود و با بررسی کلی به نظر می آید ماریو نیاز دارد بهتر از وضعیت فعلی خود باشد.

 به طور کلی نظرات در مورد گوتسه متفاوت است، گاهی صحبت از بازی خوب اوست و گاهی نیز بازی او به شدت نقد می شود، در میان می توان صحبت واتسکه در مورد انتقال ماریو به وست فالن را تحلیل درست در نظر گرفت که می تواند دلیلی خوبی برای نگاه متفاوت به بازی ملی پوش تیم توخل باشد:

باید هوشیار باشیم و بدانیم با زننده گل قهرمانی جام جهانی روبرو نیستم، او فاصله زیادی با آن سطح دارد

اما این اوصاف نمی تواند ذهن را از ماریو گوتسه دور کرد و باید پذیرفت او هنوز در خط هافبک به عنوان یک بازیکن بخش میانی استعداد بالایی برای نمایش کیفیت خود دارد، در زیر نگاهی داریم به اینکه چرا باید به این موضوع امیدوار بود.

چرا گوتسه، دوندگی بالا

آمار دوندگی، گوتسه در بروسیا دورتموند بالاست و او یکی از بازیکن های پرتلاش توخل در این مورد است، او به طور متوسط 11.5 کیلومتر در بازی های خود دویده است که این عدد او را در بالای لیست تیم دورتموند قرار می دهد و می تواند برای یک هافبک هجومی مانند گوتسه امتیاز بزرگی محسوب شود.

اما: در سوی دیگر گوتزه در کورس های سرعت نتوانسته آمار خوبی از خود به جای بگزارد که از این جهت می تواند برای هافبک هجومی نکته منفی محسوب شود.

 

 چرا گوتسه، دید و کار تیمی خوب

گوتسه در کارهای ترکیبی نمایش خوبی از خود با جا گزاشته است، او همچنین دید بالایی در بازی خود دارد و آمار قابل توجه از خود به جا گذاشته است و از جهت در ارسال پاسهای در جایگاه چهارم بازیکنان دورتموند قرار دارد.

 اما:  در طرف دیگر گلزنی گوتسه ناامید کننده بوده است و تنها یک گل از خود به ثبت رسانده است که در مقایسه با بازیکن هایی نظیر، وایگل، بارترا و روده که در پست غیر هجومی هستند آمار جالبی نیست.

جمع بندی:

گوتسه بازیکن خوبی است که با توجه به تغییر محیط بازی نیاز به زمان دارد و تحت هدایت توماس توخل می تواند در پست محبوب خود، هافبک هجومی پیشرفت کند، ولی این موضوع برمی گردد به اینکه ملی پوش جوان وست فالن هدف مند تر کار خود را دنبال کند و انتظاراتی که از او در بازی می رود جامعه عمل بپوشاند. گوتسه نیاز دارد فاصله دوندگی خود را کاهش داده و بتواند در موقعیت ها لازم قرار گیرد و به خصوص در امر گلزنی تیمش ثمر بخشی بیشتری داشته باشد.

البته شاید نیاز باشد در پست او تجدید نظر  و در جایی که ممکن است بهره بری بهتری داشته به کار گرفته شود، برای مثال موقعیت عقب تر از پست فعلی او

 

بر اساس مقاله تیم براک از سایت sport1



کامنت‌ها