Fussball90 LogoFussball90 Logo
Note

مرگ تدریجی یک رویا

سید محسن علوی زاده

پیوسته بازیکنانی هستند که با انتخاب هایی اشتباه، مسیر فوتبالی خود را به چاله هایی دردناک تغییر می دهند.

وقتی در سال 2011 در مسابقات زیر 17 ساله های دنیا، آلمان با هدایت اشتنفن فرویند در مرحله یک چهارم نهایی، انگلیس را شکست داد، نام بازیکنانی مثل میشل وایز، صمد یشیل و کان آیهان برای نخستین بار به گوش خیلی از فوتبال دوستان خورد. در این بازی آلمان به لطف دو گل یشیل و تک گل آیهان موفق شد انگلیس سراسر ادعا را از پیش رو بردارد و راهی 4 تیم برتر جام شود.

@14774@

اگر به ترکیب آن روز های آلمان نگاه بیاندازیم، بعضی از بازیکنان را در سطح اول فوتبال آلمان و بعضی ها را در سطوح بعدی مشاهده می کنیم که هنوز فرصت بازی در سطح اول را پیدا نکرده اند اما روی یک برنامه مشخص به کار خود ادامه می دهند و جای تعجب نخواهد بود که بازیکنانی مثل ماروین دوکش، اوکان آیدین  را در سال های آتی در سطح اول فوتبال اروپا ببینیم.

یکی از امیدهای اصلی آن تیم، صمد یشیل بود؛  وی در سال 2005 پس از سپری کردن مقطعی کوتاه و تمرینی در لورکوزن، با این تیم قرارداد امضا کرد و در مدرسه فوتبال لورکوزن، به رشد ادامه داد و در سال 2012 نخستین بار برای تیم اصلی لورکوزن بازی کرد. در حالی که همه چیز برای حضور مهاجم ترک تبار تیم های پایه آلمان آماده شده بود، صمد دلش هوای انگلیس کرد، هوای رسانه، هوای بالا و پایین شدن های همیشگی در لیورپول.

این بازیکن که اکنون 22 ساله است، در ازای 1.2 میلیون یورو لورکوزن را به مقصد لیورپول ترک کرد تا خشم بیشتری هواداران لورکوزن را برای این اقدام ساده لوحانه رودی فولر و فروش این بازیکن ارزنده با این مبلغ کم، در بر بگیرد.

@14773@

در هر حال یشیل با این تفکر لورکوزن را ترک کرد که لیورپول باشگاه بهتری برای پیشرفت اوست. مهاجم مسلمان تیم های پایه آلمان تنها دو بار پیراهن لیورپول را در بازی های رسمی بر تن کرد؛ آن هم در جام حذفی انگلیس، آن هم در فصل اول حضورش در لیورپول. در فصول دوم و سوم بازی اش در لیورپول حتی یک بار هم برای تیم نخست لیورپول بازی نکرد تا اینکه در فصل گذشته به لوزرن سوئیس قرض داده شد. در سوئیس هم شرایط زیاد بهتر از لیورپول نبود؛ او 16 بار برای لوزرن به میدان رفت و  یک گل و دو پاس گل از خود به جا گذاشت که این آمار برای مهاجمی که در 34 بازی برای تیم های پایه آلمان 31 گل به ثمر رسانده است، آماری بسیار نا امید کننده به شمار می رود.

مهاجمی که در تیم های پایه لورکوزن در 71 بازی 57 بار دروازه رقیبان را باز کرده بود و کابوسی غیر قابل کنترل برای سایر تیم ها به حساب می آمد، با انتخابی اشتباه فوتبال خود را به جایی کشانده که پس از 4 فصل حضور در لیورپول، اکنون بدون باشگاه روز ها را سپری می کند. انتخابی که اگر بهتر انجام می شد، می شد او را همسطح با بازیکنانی مثل میشل وایزر ( هرتابرلین ) ، کان آیهان ( شالکه ) یا حتی رانی خدیرا ( رازنبال اسپورت لایپزیگ ) ، اودیسه ولاچودیموس ( پاناتیاکو یونان ) ، توماس دانه ( هلسینکی فنلاند ) و... مشاهده کرد.

@14772@

در گذشته هم دیده شده بود که بیشتر بازیکنان آلمانی در فوتبال انگلیس موفقیت چندانی کسب نمی کند. بازیکنانی مثل مارکو مارین نیز به گونه ای از فوتبال آلمان محو شدند که با این ترافیک بازیکن در خط میانی آلمان، بعید است که به این راحتی ها به تیم ملی بازگردند. یا لوئیس هولتبی که پس از گذراندن دورانی ناموفق در انگلیس، اکنون در هامبورگ روزهای بهتری را سپری می کند. اما در این سالهایی که فوتبال آلمان به مهاجم نوک درجه یکی نیاز داشت، صمد یشیل می توانست مهاجم اول تیم ملی باشد چرا که دیده می شود بازیکنان هم سن و سال یسیل توانستند به لیست پایانی یوآخیم لو در جام جهانی برسند و از حیث سن، این مسئله برای یوآخیم لو مطرح نیست.

هنوز صحبتی از تیم جدید صمد یشیل نشده و این بازیکن در صفحه فیسبوک و اینستاگرام خود در مورد این مسائل صحبت نمی کند. تنها چیزی که می توان گفت این است که بازیکنی با این سطح توانایی در چنین سنی خیلی زود است که بدون باشگاه بودن را تجربه کند.

@14771@

 

اختصاصی بوندسلیگافنز

 



کامنت‌ها